Quan aquest número d’alandar surti de la impremta ja s’haurà dit tot o gairebé tot sobre el nou papa. De moment es respira un clima d’esperança i els primers gestos de Francesc apunten a una major humilitat i a una manera de fer diferent.
Però, quan passi l’eufòria dels moments inicials, les tasques pendents de l’Església seguiran allà i s’haurà de seguir treballant i lluitant per a escometre-les, per renovar l’Església cada creient des del seu àmbit. Des de nosaltres mateixos, des de nosaltres mateixes, des de les nostres parròquies, des de les nostres comunitats i també des de la jerarquia i el Vaticà. El camí haurà de seguir endavant i el més important és no detenir-se.
Hem de seguir fent la nostra tasca i, alhora, exigint als qui governen l’Església que facin la seva. Per aquest motiu vam llançar fa algunes setmanes, amb molta il·lusió, la petició de signatures a Change.org (www.change.org/renuevalaiglesia), per demanar-li al papa Francesc que renovi l’Església i han estat moltes les persones que s’han unit i han donat la seva signatura.
“Perquè no pot ser que la societat avanci i l’Església es quedi ancorada al passat”. “Perquè no vull marxar de l’Església i necessito avivar l’esperança en què tot pot canviar”. “Perquè sóc cristiana i confio en què tota l’Església pot estar il·luminada per l’amor, la compassió i la comprensió, l’alegria i l’energia”. “Perquè no puc seguir creient en una Església incapaç de viure la radicalitat de l’Evangeli”: “Perquè al Vaticà també fa molta falta que s’hi passi l’escombra”… Aquestes són algunes de les raons que han donat les persones que segueixen firmant la petició.
Llegir aquests motius, saber la força que hi ha darrere de cada nom que signa, des de l’amor a l’Església, des del compromís per la seva renovació, és la manera inequívoca de constatar que quelcom està canviant. Tenim l’esperança d’una transformació, des de dalt i des de baix. Confiem en què és possible. Per això, estarem esperant, vigilant, però també pregant i treballant per tal que aquesta renovació es faci realitat.